Κριτική

Γράψτε ένα σχόλιο στα άρθρα μας!

Formula 1: Νέα σεζόν, νέα ιδιοκτησία, νέα εποχή, νέες προκλήσεις


Το πρωτάθλημα της Φόρμουλα 1, της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού, επιστρέφει αυτές τις ημέρες με τη διεξαγωγή του Αυστραλιανού Γκραν Πριν, του πρώτου αγώνα της φετινής σεζόν, η οποία σηματοδοτεί την έναρξη μίας καινούργιας εποχής για το σπορ.
Πολλά έχουν αλλάξει στη Φόρμουλα 1 από όταν έπεσε η καρό σημαία στο περσινό φινάλε της σεζόν στο Άμπου Ντάμπι. Ο παγκόσμιος πρωταθλητής, Nίκο Ρόσμπεργκ, αποφάσισε να αποσυρθεί από την ενεργό δράση, τα μονοθέσια εξελίχθηκαν και έγιναν πιο μεγάλα, γρήγορα και εντυπωσιακά, ενώ οι κανονισμοί άλλαξαν προκειμένου το πρωτάθλημα να γίνει πιο συναρπαστικό.
Η μεγαλύτερη αλλαγή, όμως, έλαβε χώρα στο παρασκήνιο. Μιλάμε για την αλλαγή ιδιοκτησίας, με τον έλεγχο της Φόρμουλα 1 να περνά από την επενδυτική εταιρείαCVC Capital Partners στον αμερικανικό μιντιακό κολοσσό Liberty Media. Ως αποτέλεσμα, ο άνθρωπος στον οποίο πιστώνεται η μετατροπή της F1 σε ένα από τα πιο προσοδοφόρα σπορ στην αθλητική βιομηχανία, ο Μπέρνι Έκλεστοουν, αποτελεί παρελθόν από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου και γενικότερα έπαψε είναι υπεύθυνος για τις όποιες αποφάσεις.
Νέος Διευθύνων Σύμβουλος είναι ο Τσέις Κάρεϊ, ένας βετεράνος της βιομηχανίας των μέσων μαζικής ενημέρωσης, στον οποίο πέφτει το βάρος της χάραξης μίας νέας στρατηγικής που θα φέρει τη Formula 1 σε νέα και βελτιωμένη εποχή. Εξάλλου και ο ίδιος έχει παραδεχθεί πως η F1 «χρειάζεται μια νέα αρχή». Ποια είναι όμως τα βασικά ζητήματα και τι θα μπορούσε πραγματικά να κάνει η Liberty Media;

Πλούσιοι και Φτωχοί
Σε εμπορικό επίπεδο, η Φόρμουλα 1 είναι ένα περίεργο θηρίο. Από τη μία πλευρά σίγουρα παράγει τεράστιο τζίρο. Το 2015 τα έσοδα ανήλθαν στα 1,7 δισ. δολάρια!
Ωστόσο, οι ομάδες της χαμηλότερης κλίμακας συχνά πυκνά δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα οικονομικά, αφού οι δαπάνες είναι επίσης τεράστιες. Ακόμη και οι μικρότερες ομάδες απασχολούν περίπου 200 άτομα, ενώ πρέπει να πληρώσουν τουλάχιστον 100 εκατ. δολ. για να έχουν τα δύο μονοθέσια έτοιμα στη γραμμή εκκίνησης.
Νωρίτερα εφέτος η ομάδα Manor πτώχευσε μετά από αρκετά χρόνια οικονομικών προβλημάτων, ακολουθώντας την πορεία των HRT και Caterham, που κατέρρευσαν το 2012 και το 2014 αντίστοιχα.

Πτώση στην τηλεθέαση
Τα έσοδα μπορεί να αυξάνονται, ωστόσο το μέγεθος του τηλεοπτικού κοινoύ μειώνεται. Το 2016 τους αγώνες παρακολούθησαν 400 εκατ. τηλεθεατές, αριθμός πολύ μικρότερος από τα 600 εκατ. του 2008. Ο χαμηλότερος ανταγωνισμός έχει παίξει κομβικό ρόλο σε αυτό, ενώ το ίδιο ισχύει και για τη μετακίνηση της Φόρμουλα 1 από την ελεύθερη τηλεόραση στα συνδρομητικά δίκτυα.

Τα έξτρα μπόνους στις «ιστορικές» ομάδες
Η Φόρμουλα 1 μοιράζει περίπου το ήμισυ των εσόδων της στις ομάδες, ωστόσο δεν το κάνει ισομερώς. Ένα κομμάτι δίνεται αξιοκρατικά. Όσο υψηλότερα τερματίσει μία ομάδα τόσα παραπάνω χρήματα θα λάβει. Ωστόσο, ορισμένες ομάδες καρπώνονται επιπλέον χρήματα, ανεξάρτητα από το πόσο καλά αποδίδουν εντός πίστας.
Ferrari, McLaren, Red Bull, Mercedes και Williams λαμβάνουν έξτρα χρηματοδότηση, με τη Σκουντερία να παίρνει περίπου 60 εκατ. δολ. απλά για να υπάρχει, λόγω του γεγονότος πως είναι η πιο ιστορική και δημοφιλής ομάδα. Οι μικρότερες ομάδες θεωρούν ότι αυτό είναι βαθιά άδικο και υποστηρίζουν ότι επειδή στην F1 η επιτυχία συνδέεται, σε μεγάλο βαθμό, με τους οικονομικούς πόρους, στρεβλώνει τον ανταγωνισμό. Το 2015, Sauber και Force India κατέθεσαν επίσημη καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Όλοι περιμένουν από την Liberty Media να δράσει πάνω σε αυτό το ζήτημα. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως έχουν αρχίσει να γίνονται κάποιες επαφές με στόχο την αλλαγή της κατανομής των εσόδων.

Επιστροφή στις ρίζες
Ένας άλλος τομέας όπου μπορεί να χρειαστεί αλλαγή είναι στο πώς η Formula 1 φτάνει στο κοινό της. Τα τελευταία χρόνια, το άθλημα έχει επικεντρωθεί στη μεγιστοποίηση των εσόδων του, αλλά παρά την επέκταση σε νέες αγορές, έχει αναμφισβήτητα αποτύχει να προσελκύσει νέες γενιές θαυμαστών.
Τα Γκραν Πρι διεξάγονται σε χώρες με μικρή ή καθόλου κληρονομιά, τόσο στην F1 όσο και γενικότερα τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, που απλά έχουν την άνεση να καταβάλουν το υψηλό αντάλλαγμα που απαιτείται για τη διοργάνωση αγώνων, προκειμένου να αποκτήσουν αίγλη. Την ίδια στιγμή, όλο και λιγοστεύουν οι κούρσες που πραγματοποιούνται στις «παραδοσιακές» χώρες της F1 (κεντρική Ευρώπη), λόγω του υψηλού κόστους που απαιτείται.
Η Liberty Media εμφανίζεται πρόθυμη να αντιστρέψει αυτή την τάση καθώς και να εισάγει νέους αγώνες στις Ηνωμένες Πολιτείες, σε μια προσπάθεια να διευρύνει την απήχησή του αθλήματος. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει πως κάποια προσοδοφόρα αλλά αμφιλεγόμενα Γκραν Πρι, όπως αυτό του Αζερμπαϊτζάν, θα αποτελέσουν παρελθόν.

Να γίνει πιο συναρπαστική και ελκυστική στους νέους
Ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση απ ‘ όσες έχει να αντιμετωπίσει η Liberty είναι να φέρει στο άθλημα νεότερους φαν. Αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο μέρος του κοινού είναι από 40 και πάνω, που ναι μεν είναι αυτοί που «κινούν το χρήμα», ωστόσο δεν εγγυώνται πως το σπορ θα έχει μέλλον. Στην εποχή που τα ψηφιακά μέσα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κυριαρχούν το ενδιαφέρον, η Formula 1 έχει μείνει αρκετά πίσω.
Παράλληλα, οι φίλαθλοι που αρέσκονται σε αμφίρροπους και συναρπαστικούς αγώνες δεν μπορούν να ακολουθήσουν ένα σπορ που μία ομάδα κυριαρχεί χωρίς αντίπαλο (τώρα η Mercedes). Οι φετινές αλλαγές δείχνουν να διορθώνουν το τελευταίο, ωστόσο όλα θα φανούν στην άσφαλτο. 
Πηγή:http://www.sportandbusiness.gr/
Share on Google Plus

Επικοινωνήστε μαζί μας... Sport Management Greece

στη διεύθυνση: sportmanagementsm@hotmail.com
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε μας το μήνυμα σας εδώ!!