Κριτική

Γράψτε ένα σχόλιο στα άρθρα μας!

Μια ιστορία Coaching για να εμπνεύσεις την αλλαγή

#mazimetinxristina #sportmanagementgreece


Ο προσωπικός  γυμναστής  που πήγε ένα βήμα πιο πέρα…
  • Η συζήτηση με τον «εκκολαπτόμενο» personal trainer
Ήταν ένα χαλαρό μεσημέρι στο γυμναστήριο, από εκείνα που αναζητάς συχνά πυκνά στην προσπάθεια σου να πεις δυο κουβέντες παραπάνω με τους ανθρώπους που γυμνάζονται στο χώρο σου,να ανακαλύψεις πτυχές κρυμμένες των ανθρώπων αυτών αλλά ταυτόχρονα να μάθεις πράγματα για τον ίδιο σου τον εαυτό. Ζήτημα σημαντικό : Να είσαι ανοικτός !
Ο Π. είναι ένα δυνατό παιδί ,χρόνια στο χώρο της άσκησης ο οποίος τον τελευταίο χρόνο παρακολουθεί μαθήματα σε ιδιωτική σχολή προκειμένου να αποκτήσει τον τίτλο του personal trainer. Θεωρώ ότι εάν διαβάσει πολύ και δεν επαναπαυθεί ποτέ σε συνδιασμό με την εμπειρία που έχει θα γίνει ένας καλός προσωπικός γυμναστής.Τα’χει ήδη γράψει και αναφέρει ο εξαιρετικός μου φίλος Νικ στο άρθρο αυτό  ΕΔΩ
Θα σταθώ στη συζήτηση που είχαμε εκείνο το μεσημέρι με τον Π. και που αποτέλεσε την χρυσή αφορμή για το παρόν άρθρο και για να μην μακρυγορήσω θα σταθώ σε μια του φράση μονάχα :
Π : Το κακό είναι ότι οι περισσότεροι δε θέλουν πραγματικά να γυμναστούν, κοίτα  τους και εδώ μέσα. Χαζεύουν, μιλάνε μεταξύ τους, εκτελούν τις ρουτίνες τους απλά για να τις εκτελούν και όταν κάποια στιγμή φύγουν από εδώ θα πάνε σπίτι και θα φάνε όπως να’ ναι… Ας μην μιλήσω καν για όσους δεν είναι καν εδώ, για όσους δεν ξέρουν καν τι θα πει άσκηση !
Ακολούθησε μια σειρά ερωτήσεων τις οποίες του απηύθηνα θέλοντας να εκμαιεύσω από τον ίδιο την εξής πραγματικότητα : Ο κόσμος δε θα σε πληρώσει για να είσαι ένας ακόμη που θα τον κρίνεις !
Εάν αυτή τη στιγμή συστηματικά γυμνάζεται στην Ελλάδα το 4% σκοπός και στόχος σου πρέπει να είναι το υπόλοιπο 96%, διαφορετικά φίλε μου εκκολαπτόμενε σύντομα θα ανακαλύψεις ότι διάλεξες λάθος επάγγελμα και αν στηρίξεις εκεί (στο 4%)  την διαβίωσή σου ένα είναι σίγουρο : Θα πεινάσεις !
Κι αν ο λόγος που επέλεξες το επάγγελμα αυτό δεν είναι (και) βιοποριστικός τότε κάνε βαθειά βουτιά στα «μέσα» σου και βρες τα προσωπικά σου γιατί, την ίδια στιγμή στις επόμενες γραμμές θα σου αναπτύξω  τα απαραίτητα χαρίσματα που οφείλει να δουλέψει και να αναπτύξει ο καθείς ο οποίος θέλει να λέγεται επαρκής  coach, είτε αυτός είναι προσωπικός γυμναστής, είτε γιατρός, είτε manager σε πολυεθνική ή υπεύθυνος σε mini market της γειτονιάς ή ακόμη… απλά γονιός !
Μα τι κοινό έχουν όλοι οι παραπάνω, ίσως αναρωτηθείς… τι σχέση έχουν όλα αυτά με μένα;
Λοιπόν όλοι οι παραπάνω και μαζί και εσύ καλούνται να διαχειριστούν ανθρώπους και να ηγηθούν της αλλαγής  και της εξέλιξής τους, όπου στην πραγματικότητα αυτό σημαίνει να τους βοηθήσετε  ώστε να αξιοποιήσουν στο έπακρο τα δικά τους ξεχωριστά χαρίσματα και να εκφράσουν τη λανθάνουσα δυναμική τους, πάμε λοιπόν !
  • On becoming a person…
Στο ομώνυμο βιβλίο το οποίο εκδόθηκε το 1961 ο Carl Rogers εμπνευστής της προσωποκεντρικής θεωρίας και της αντίστοιχης ψυχοθεραπευτικής κατεύθυνσης συνοψίζει τις απαραίτητες συνθήκες που θα πρέπει να στηρίζουν τη σχέση θεραπευτή (coach) και πελάτη προκειμένου ο τελευταίος να προχωρήσει στην αλλαγή και την προσωπική του βελτίωση στην εξής μία βασική φράση : να αισθάνεται ο πελάτης ότι ο εαυτός του γίνεται απόλυτα αποδεκτός. Με αυτό εννοώ ότι οποιαδήποτε είναι τα συναισθήματα του, φόβος, απογοήτευση, ανασφάλεια, θυμός… οποιοσδήποτε ο τρόπος έκφρασης του, σιωπή, χειρονομίες, δάκρυα, λέξεις… οτιδήποτε βρίσκει τον εαυτό του να είναι εκείνη την ώρα, αισθάνεται ότι γίνεται ψυχολογικά αποδεκτός έτσι όπως είναι από τον θεραπευτή.
Το επόμενο που θα ήθελα να σου υπερτονίσω είναι το γεγονός ότι ο πελάτης σου θα αρχίσει να αλλάζει όταν «νιώσει» ότι δεν τον κρίνεις για τα παραπανίσια του κιλά, ούτε για την πλαδαρή κοιλιά του, ούτε για τις εξαρτήσεις που τον κρατάνε μακριά από αυτό που η βιομηχανία της ομορφιάς μας ορίζει ως ιδεατό και πρότυπο. Θα σε συμβούλευα δε να τις  ξεχάσεις , να τις σβήσεις εντελώς  αυτές τις νόρμες… από το μυαλό σου όταν αλληλεπιδράς με τον πελάτη σου στο χώρο και την ώρα της προπόνησης. Θυμήσου τι σου είπα στην αρχή : Να είσαι ανοικτός !
H πρώτη αρχή λοιπόν που θα πρέπει να καλύψεις είναι αυτή που ονομάζουμε:
  • Ενσυναίσθητη κατανόηση
Θα πρέπει λοιπόν να κατανοείς τις ανάγκες και τον κόσμο του πελάτη σου όπως εκείνος τις βλέπει, πρέπει να ακούς και να βλέπεις μέσα από το δικό του τρόπο που έχει για να ακούει και να βλέπει τα πράγματα. Ξέρω ότι είναι δύσκολο γιατί στην πραγματικότητα έχουμε εκπαιδευτεί σε μια ακριβώς ανάποδη μορφή να αξιολογούμε τον κόσμο τριγύρω μας. Δηλαδή, φιλτράρουμε και αναλύουμε συμπεριφορές και καταστάσεις μέσα από την προσωπική μας εμπειρία και τα ολότελα δικά μας βιώματα και τελικά μέσα από τη διαδικασία κατανόησης του άλλου φθάνουμε να «προβάλουμε» το δικό μας προσωπικό σύστημα αξιών !
Δύσκολο; Ναι! Για το λόγο αυτό το πρώτο πράγμα που οφείλεις να κάνεις για να βοηθήσεις τον πελάτη σου είναι το εξής : Μην τον κρίνεις !  Άκου όσα σου λέει και επίσης άκου και όσα δε σου λέει, και θα σου δώσω ένα tip… το 85% της αλληλεπίδρασης και της επικοινωνίας μας είναι μια διαδικασία μη λεκτική ! Εκπαιδεύσου στο να ακούς όσα δεν λέγονται με λόγια…
Η δεύτερη αρχή λοιπόν που θα πρέπει να’χεις κατα νου είναι η ακόλουθη :
  • Η άνευ όρων αποδοχή
Για να βοηθήσω τον Π. να κατανοήσει καλύτερα την αρχή αυτή τον ρώτησα πως θα του φαινότανε εάν όταν πρωτοσυνάντησε τον πνευματικό του (Ο Π. είναι ένας άνθρωπος βαθιά θρησκευόμενος) και του αναρίθμησε μια σειρά από δυσκολίες που είχε και εσωτερικά «μπερδέματα» εκείνος τον αντιμετώπιζε ελαφρώς αφ’ υψηλού, με διάθεση μάλλον να τον αξιολογήσει παρά να τον ενθαρρύνει να μιλήσει και να τα βγάλει ..από μέσα του.Ο Π. Δε δίστασε καθόλου να μου απαντήσει ότι αν μη τι άλλο θα εγκατέλειπε !
Πρακτική εφαρμογή για όλα τα παραπάνω:  Ο κόσμος που θα διαχειριστείς θα έρθει σε σένα επειδή έχει εγκαταλείψει εδώ και χρόνια τον εαυτό του.Θα ζητήσει τη βοήθεια σου γιατί πονάει, γιατί δεν τον ικανοποιεί η εμφάνισή του, γιατί ο γιατρός του είπε να το κάνει και άλλα πολλά σενάρια μπορούν να αναφερθούν. Είναι σχεδόν σίγουρο ότι εξαιτίας περιβαλλοντικών επιδράσεων και επιρροών (φίλοι, συγγενείς, συνάδελφοι στη δουλειά), η αντίληψη για τον εαυτό του είναι ελαφρώς «διαταραγμένη»… φρόντισε να μην του το ενισχύσεις, το αντίθετο μάλιστα ! Ο πελάτης σου θα πρέπει να νιώσει βαθειά μέσα του τον απεριόριστο και άνευ όρων σεβασμό σου ο οποίος δεν μπορεί να εξαρτάται από κανέναν όρο !
Αυτό που θα διακρίνεις μπορεί να είναι επικαλυμμένος φόβος, δυσπιστία, ανυπομονησία, χαμηλό επίπεδο προσδοκιών και άλλου είδους εκδηλώσεις που δεν είναι τίποτα άλλο από λογικές, φυσιολογικότατες αντιστάσεις. Η τακτική σου οφείλει να περνά μέσα από το μονοπάτι της άνευ όρων αποδοχής.
Η τρίτη αρχή-συμβουλή που οφείλεις να χεις κατα νου :
  • Η αυθεντικότητα
Να είσαι αυθεντικός και συγκροτημένος ταυτόχρονα για να μπορείς να χτίσεις μια σχέση ειλικρίνειας με τον πελάτη σου. Ο φοβερός και τρομερός Oscar Wilde είχε πει το εξής :
~ Να είσαι ο εαυτός σου, όλοι οι άλλοι ρόλοι είναι πιασμένοι.~
Ο καθένας από εμάς κουβαλά το δικό του σύστημα αξιών που δεν είναι τίποτα άλλο από όσα μας έμαθαν άνθρωποι οι οποίοι υπήρξαν σημαντικοί για εμάς (γονείς-δάσκαλοι), περασμένα μέσα από το φίλτρο της συνεχόμενης γνώσης και της εμπειρίας καθώς τα χρόνια περνούν. Είναι σημαντικό αυτά όλα να αντανακλούν στη σχέση μας με τον πελάτη δίχως όμως να αλλοιώνουν την προσωπική μας ματιά στην ολότελα ξεχωριστή περίπτωση του πελάτη μας. Αυτό προϋποθέτει επαρκή δουλειά που οφείλεις εσύ ως coach να κάνεις με τον ίδιο σου τον εαυτό (αυτογνωσία), στο κάτω κάτω μου ακούγεται εντελώς λογικό…
Εάν δεν τα πας καλά με τον εαυτό σου…  πως ευελπιστείς ναcoachάρεις άλλες ψυχές; ?                     
  • Λίγα λόγια ακόμη…
Αναζητώντας λίγο ακόμη την επιστημονική έρευνα πάνω στην ανθρώπινη επικοινωνία θέλω να σου επισημάνω 5-6 ακόμη σημεία που θα σε κάνουν λίγο ακόμη πιο αποτελεσματικό :
~ Ακούγεται οξύμωρο αλλά θα στο πω… οφείλεις να έχεις ενδιαφέρον να εργάζεσαι με ανθρώπους. Σου ξαναλέω, πρώτα ο άνθρωπος και κατόπιν ο «κτισμένος» άνθρωπος. Θα έρθει η μέρα που θα με θυμηθείς !
~ Να μπορείς μέσα από λογική σκέψη να επιλύεις προβλήματα και μέσα από εύστοχες ερωτήσεις να ανακαλύπτεις προβλήματα. Η εμπειρία μου λέει ότι όλα αυτά τα χρόνια εάν έχασα πελάτες τους έχασα γιατί δεν ρώτησα τα κατάλληλα πράγματα γι αυτούς, με άλλα λόγια δεν άκουσα «άθελα» μου όσα είχαν να μου πουν. Και μην μπερδεύεσαι… τα πάντα ρει… και οι ερωτήσεις και οι αγωνίες καθημερινά αλλάζουν και εμπλουτίζονται, οπότε :
Άνοιξε κεραίες και συντονίσου !
~ Να αποδέχεσαι τον εαυτό σου όπως είναι ώστε να μην προβάλεις τις ανάγκες σου στον πελάτη σου. Σου έγραψα στην αρχή του άρθρου ότι όλα αυτα αφορούν τόσο τον personal trainer όσο και τον γονιό ! Για να σου κάνω μια πρακτική άσκηση στην ενσυναίσθηση θέλω να θυμηθείς πως ένιωθες όταν ήσουν μικρό παιδί και ο μπαμπάς σε ήθελε τον μελλοντικό σούπερ χαφ της ΑΕΚ ενώ εσύ ονειρευόσουν τον εαυτό σου να σολάρεις σαν τον David Guilmour σε ένα απίθανο stage ενώ από κάτω το πλήθος ταξίδευε μέσα από τα «μαγικά» σου δάκτυλα, νομίζω σε καταπίεζε ο μπαμπάς και ένιωθες ότι δε σε ένιωθε… σωστά; …ε λοιπόν μην κάνεις το ίδιο στον πελάτη σου, άκου τι θέλει αυτός πραγματικά για τον εαυτό του !
~ Να είσαι ανθρώπινος και αξιοπρεπής  και να καλλιεργήσεις το χιούμορ σου. Ο κόσμος έχει ανάγκη και από ανθρωπιά και από αξιοπρέπεια και από χιούμορ. Εάν με ρωτάς πως θα το καταφέρεις… χμ… διάβαζε όμορφα βιβλία, ξεκίνα να ακούς μουσική και επέλεξε ανάλογα τις παρέες σου. Την ξέρεις την ρήση που λέει ότι : “Ο άνθρωπος που εσύ ο ίδιος θα είσαι σε 5 χρόνια από σήμερα θα προκύψει από αυτές τις δύο πρωταρχικές επιρροές : τα άτομα που θα συναναστρέφεσαι και τα βιβλία που θα διαβάζεις”… αναφέρει σε ένα από τα βιβλία του ο σύγχρονος φιλόσοφος και συγγραφέας Robin Sharma
Εάν δεν την ήξερες, τώρα την γνωρίζεις … ξεκίνα το προσωπικό σου coaching ευθύς αμέσως !
Θα ήθελα να κλείσω το άρθρο με μια φράση του Karl Young που λέει ότι :
Το παπούτσι που ταιριάζει στον έναν, είναι στενό σε έναν άλλο. Δεν υπάρχει συνταγή για τη ζωή που να ταιριάζει σε όλες τις περιπτώσεις.”
Το ίδιο ισχύει και με τα προγράμματα άσκησης ,το ίδιο ισχύει και για τα πλάνα διατροφής.
Σκέψου πάνω σε όσα σου έγραψα, κατανόησε ότι η ανθρώπινη ύπαρξη είναι πολύ πιο σύνθετη από ότι μια ζυγαριά και μια μεζούρα μπορεί να καταγράψει, ψάξε, διάβασε, αναμορφώσου προσωπικά και ξεκίνα να φτιάχνεις όμορφες και εξατομικευμένες «συνταγές» για τους πελάτες σου,
Τι στο καλό coach είσαι ?

 Πηγή:http://www.diatrofi.gr/
Share on Google Plus

Επικοινωνήστε μαζί μας... Sport Management Greece

στη διεύθυνση: sportmanagementsm@hotmail.com
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε μας το μήνυμα σας εδώ!!